-Prata med barnakuten. Det finns en tid om 8 timmar, välkommen då!


                                               

Känner att jag måste dela med mig av en intressant upplevelse. Samtidigt som jag försökte planera hela familjens Åreresa lyckades vi få influensa. Ja, inte bara vi naturligtvis utan som det kom att visa sig halva skåne samtidigt. Som rutinerad småbarns mor så blir jag inte längre särskilt oroad över feber, snuva och hosta-det känns istället som ett ganska naturligt tillstånd för familjen under vinterhalvåret-men denna gång var annorlunda. Nu har vi Olivia 11 veckor gammal...På familjens tredje sjukdag får Olivia feber. Spädbarn får inte feber enligt sjukvårdsupplysningen. Ja, nu har hon då feber. Kan man ge henne panodil? Nej, säger sjukvårdsupplysningen. Ni måste åka till barnakuten, är rådet vi får. Ringer barnakuten i Lund. Får inte prata med någon, men möjlighet att boka en telefontid. Försöker göra så. Klockan är 10 på förmiddagen, får första lediga tid klockan 22 på kvällen. Ska jag ta ungen och åka upp? Nä, det gör jag inte. Får istället hjälp av en granne som konsulterar sin far som är BVC-läkare på annan ort. Ge henne Panodil och avvakta, är rådet nu.

Olivia repar sig, men får sedan feber två dagar senare igen. Nu är det dock inte helg längre och glad ihågen försöker jag boka tid på vårdcentralen. Nä, det gick inte heller. För det första har de fullt och för det andra tar det inte emot sjuka spädbarn. Åk till akuten är sköterskans råd. Försöker prata med akuten igen. Första lediga tid är 8h senare-vill vi boka den? Ringer en privat barnläkarmottagning. De är på lunch. Väntar. Ringer igen och sitter i telefonkö i 40 nummer. Får prata med en sköterska som tyvärr inte har några tider, men som absolut inte tycker att vi ska åka till akuten med en så liten baby. Vilka sjukdomar kommer hon då att få? Hon ber oss avvakta hemma och ge panodil. Får hon svårt att andas ska vi åka direkt-ibland är det skönt att bo två minuter från sjukhuset. Dagen efter är Olivia feberfri och sjukhusbesöket avstyrt.

Men, ska det verkligen vara så här. Ska man skickas runt, inte få komma till och framför allt inte få prata med någon som vet. Och hur kan det komma sig att vi har vårdcentraler som inte tar emot samma barn som de väger och mäter när de blir sjuka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0